Friday, December 2, 2011

Pau Kari Daging & Sardin ...

Petang ni saya mencuba satu lagi resepi dari dapur Che Mat Gebu.  Ini adalah percubaan kali kedua saya membuat pau setelah percubaan kali pertama telah mendapat kritikan yang hebat dari sifu2 besar (sape lagi kalau bukan kakak2 ku yang terrer memasak ... huhuuuu).


Pau Kari Daging & Pau Sardin

 Alhamdulillah... kali ni hasilnya sangat memuaskan.  Masa buat yang dulu ... saya guna resepi dari buku masakan (tak ingat dah buku apa) ... yang tu resepinya dia ada letak cuka makan sikit.  Tak tau lah kat mana silapnya ... sama ada yisnya yang rosak atau bancuhan dohnya yang tak kena.... so hasilnya memang tak layak dipanggil pau lah.

Dulu saya bancuh dan uli secara manual je ... pakai tangan.  Saya pulak kalau bab2 menguli manual ni mmg lemah sket....huuuu.  This time pakai breadmaker ... apa lagi ... kembang, gebu dan lembut je dohnya tu.  Kalau yang dulu tu... time nak isi inti tu pon bukan main seksa lagi ... sebab doh tu macam menganjal. bila kita nak leper2kan dia ... dia kecut balik.  Macamana la nak mengisi inti.  Dah la first time ... tangan pon keras je nak membentukkan doh tu ....tak reti sungguh...huru hara.  Tapi kali ni memang beza sangat rasanya masa nak isi inti tu.  Dohnya mendengar kata.  Senang sangat ;-).

So resepi yang saya guna kali saya ambik dari resepi Che Mat Gebu yang kat sini.  Inti dia saya guna balance inti daging buat karipap lapis pagi semalam dan lauk sardin malam semalam ;-).  So mudah je la kerjanya .... tinggal satukan bahan2 doh dalam BM ... biarkan BM menguli... dah siap, isi inti dan bentukkan.. pastu kukus.  
Siap ;-) ....


No comments:

Post a Comment