Saturday, December 17, 2011

Pandan Slice Cheese Cake

Aduhai ... banyak sungguh dugaan nak membuat kek yang satu ni.  Dah tiga kali buat tak pernahnya nak menjadi....huhu.  Entah kat mana la agaknya yang silap tu ye ?.  Sedeynyaaaa ;-(.  Kalau ikutkan resepi Hana ni senang aje buatnya.  Bahan2nya mudah dan cara buatnya pon simple aje.  Tapi entah kenapa ntah ... setiap kali buat akan jadi satu layer nipis kat bawah kek tu yang macam tak masak .. macam jadi puding pulak.  Bagi orang yang tak terer buat kek macam saya ni memang main nasib2 aje. Kalau jadi pon tak tau kenapa dia boleh jadi ... kalau tak jadi memang la tak tau kenapa dia tak jadi...hehe... 

Pandan Slice Cheese Cake
Sebelum ni saya pernah buat Japanese Cotton Cheesecake ... jadi elok sesangat.  Kek ni pon lebih kurang sama je macam Japanese Cotton Cheesecake tu ... cuma yang ini pakai cheese slice dan bubuh perisa pandan. Entah silap teknik kot saya ni ?... tu yang tak menjadi sangat tu ... huuuu.  Tapi dalam tiga kali percubaan buat kek ni ... yang ni la okay sikit.  Sekurang-kurangnya kali ni layer yang tak jadi tu nipis aje  .... tercabut skali masa tarik kertas alasnya tu. Nasib laaa .... janji yang atasnya boleh dimakan. Kek ni memang sedap.  Ringan, gebu macam kapas dan tak berapa manis. Kalau ada yang nak rasa manis2 sikit tu kena tambah la gulanya ye. Rasa tak puas hati ni ... nanti nak cuba buat lagi sampai menjadi cantik gebu halus macam Hana punye ni ha. Cantikkan ? ... Kalernya pon syahdu je. Saya punye dah terlebih hijau ;-(.  Ok ... kalau ada yang nak try resepinya seperti di bawah.  Hana tq ... saya mintak izin copy paste kat sini ye.


PANDAN SLICE CHEESE CAKE
Resepi Oleh : Hana

BAHAN2 :
  • 4-5 keping slice cheese
  • 200 ml susu segar
  • 70 gram butter atau marjerin
  • 70 gram tepung gandum (diayak dahulu)
  • 70 gram gula
  • 4 biji telur saiz M
  • beberapa titik esen vanila
  • sesudu kecil perisa pandan@pandan emulco
  • pewarna hijau

CARA2NYA : 
  1. Potong atau siat slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar (saya susun 5 keping dan hiris halus ... senang cair).
  2. Kemudian masukkan dlm periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. Kacau sentiasa.*Hana masukkan sesudu kecil perisa pandan n pewarna hijau. Kacau.
  3. Masukkan butter dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.
  4. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula hingga menjadi meringue.
  5. Di dalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.
  6. Akhir sekali campurkan merigue ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. Glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Masukkan adunan kek di dalam acuan .
  7. Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek berukuran 20cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk mendapatkan kek yang elok teksturnya.
  8. Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja. kek ini lembut dan ringan. Tak rugi mencubanya.

No comments:

Post a Comment