Thursday, December 22, 2011

Kari Udang Laut

Kari Udang Laut
Rasanya semua orang pon tau cara nak masak kari kan ;p ?. Tapi entri kali ni adalah special request daripada husband saya sebab lauk kari memang menjadi kesukaan dia. Boleh kata kalau dia diminta memilih untuk makan dimana ... memang kedai mamak la jawabnya. Kari kambing memang menjadi pilihan nombor satu dia selain dari kari ikan, udang dan sotong. Kalau kari ayam dia tak layan pulak. Rasanya sejak berkahwin ni, dah dekat dua tahun saya tak masak kari ayam ;P

Kari udang ni pulak kena pilih2 udang. Husband saya sekarang ni hanya suka makan udang laut ... udang bela ni dia dah kurang minat. Mungkin dah kerap sangat makan udang dari kecik kot. Kalau saya, tak kisah apa pon ... asalkan udang tak ada la bezanya sangat. Sekali sekala husband saya kalau balik dari Port Dickson, dia akan singgah pasar kat kampung dia di Kg. Chuah untuk beli udang laut. Dekat Kg. Chuah ni ada dijual hasil laut yang fresh2 dari Pengkalan Nelayan Sg. Rambai. Jadi udang laut yang dibeli kat sana memang lah sangat fresh dan jarang2 boleh didapati di pasar2 kat KL ni. Kalau pada musim perayaan tahun baru cina, harga udang ni boleh meningkat dari RM40 sekilo ke RM50 atau RM60 sekilo mengikut saiz disebabkan permintaannya yang tinggi.


Di sini saya nak share sedikit tips yang diberikan oleh penduduk tempatan berbangsa Cina di Kg. Chuah ni tentang cara2 untuk menyimpan udang supaya kekal segar. Caranya ialah dengan merendam udang hingga tenggelam dengan air yang ditaburkan dengan sedikit gula. Simpan di dalam peti dingin beku sehingga udang beku di dalam ketul ais tadi. Udang akan kekal segar walaupon disimpan berbulan. Menurut masyarakat Cina di sini, begitulah cara mereka menyimpan stok udang lebih awal  bagi persediaan untuk menyambut tahun baru cina.


Berbalik kepada menu kari udang laut tadi, kalau ikut selera husband saya, gaya masakan kari udang yang dia suka mesti lah sedikit pedas dan berkuah pekat. Kalau rasa2nya anda nak cuba, jom semak resepi di bawah.

KARI UDANG LAUT

BAHAN2 :
+- 500g udang laut (atau sebarang udang)
2 biji bawang besar - dihiris
5 ulas bawang putih - dihiris
5 hiris halia
1 sudu teh halba
1 sudu teh biji sawi
1/2 sudu teh jintan kasar
1/2 sudu teh jintan halus 
+- 3/4 cawan serbuk kari daging (dibancuh dengan sedikit air menjadi pes)
+- 1/4 cawan serbuk cili (dicampurkan dengan serbuk kari, dijadikan pes)
+- 2 sudu teh asam jawa extra (secukup rasa)
3 tangkai daun kari
2 cawan air (agak2 ikut kepekatan)
1 paket santan segar
1 cawan minyak untuk menumis
garam secukup rasa

CARA2NYA :

1. Panaskan minyak, tumis bawang besar + bawang putih + halia + halba + biji sawi + jintan kasar + jintan halus hingga wangi dan sedikit garing.
2. Masukkan rempah kari + daun kari. Tumis hingga rempah cukup masak dan garing.
3. Masukkan air + asam jawa extra + santan + garam. Biarkan hingga mendidih.
4. Masukkan udang dan masak hingga kuahnya sedikit pekat dan terbit minyak.
5. Siap untuk dihidang bersama nasi panas2 ;P.



No comments:

Post a Comment