Thursday, January 26, 2012

Caramel Cheese Pudding

Fuhhhh ... sampai dah naik berabuk dah blog ni ... punya la lama tak update kan?.  Itu lah ... bila orang lain berblog, saya pon nak berblog.  Tapi, orang lain boleh kata hari2 update tapi saya ? hehe ;-P. Sebab tu lah saya sangat respek dengan blogger2 hebat di luar sana terutamanya blogger masak-memasak macam Pakcik Mat Gebu dari Dapur Tanpa Sempadan, Kak Ida dari 1001 Resepi, Kak Ita dari Masam Manis dan ramai lagi blogger yang seangkatan dengan mereka. Setelah mencuba sendiri baru saya tahu, bukan sedikit usaha dan komitmen yang perlu diberikan untuk menulis sebuah blog masakan. Dari nak menyediakan masakan, mengambil dan mengedit gambar hinggalah nak menulis entri, memang banyak juga lah masa yang perlu dikorbankan.


Pagi tadi saya menjenguk ke dapur Kak Ita. Aduhhh ... terus jatuh hati bila tengok gambar Caramel Cheese Pudding Kak Ita yang cantik tu. Nampak sedaaaaappppp sangattttt. Tak boleh tahan la. Tanpa berfikir panjang petang tadi saya ke Tesco mencari bahan2. Nak buat jugak2 puding tu hari ni ;-).

Alhamdulillah, tercapai la jugak hajat di hati nak makan puding Kak Ita ni. Walaupon paras rupanya tak secantik yang dibuat Kak Ita, tapi.... rasanya memang sangat Wowwww !!!. Bayangkan la ... puding karamel yang biasa tu pon dah memang sedap kan ?? ... ini ditambah pulak dengan cream cheese ...aduhhhh .... kecur air liur dibuatnya. Memang sangatlah berbaloi mencuba resepi ni. Tq Kak Ita, tq jugak pada Yani tuan empunya resepi yang mabelesss ni. Jom kita ramai2 cuba resepi yang saya kopipes dari blog Kak Ita ni ...

CARAMEL  CHEESE PUDDING
Oleh : Azlita Aziz 
Resepi Asal : Yani (My Resepi)

BAHAN2 :
[ Karamel ]
70g gula
2 sudu kecil air
2 sudu besar air suam
[ Puding ]
180g cream cheese

70g gula pasir
1 biji telur kuning
3 biji telur
450g susu segar
1 sudu besar jus lemon 

CARA2NYA :

Sediakan karamel 
Panaskan gula dengan 2 sudu kecil air sehingga perang. 
Kemudian masukkan 2 sudu besar air suam. 
Tuangkan ke dalam loyang yang sesuai.

Pukul cream cheese dgn gula sehingga sebati. 
Kemudian masukkan kuning telur diikuti dengan telur lain sebiji demi sebiji sambil dipukul sehingga sebati. ( Tak perlu kembang) 

Panaskan susu sehingga hampir mendidih. 
Kemudian tuang ke dalam no.2 tadi. Kacau sekata.
Tuangkan adunan puding ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
Alaskan loyang dengan bekas lain yang berisi air. 
Bakar dengan suhu 160 celcius selama 40-45 minit.
Sejukkan sebelum dihidang.



No comments:

Post a Comment